koulun ruokasali

Ruokasalin monipuolinen käyttö tuo joustavuutta koulupäivään

Koulumaailma on jatkuvassa muutoksessa, ja yksi suurimmista haasteista on tilojen tehokas käyttö. Perinteiset luokkahuoneet eivät joka tilanteessa riitä tarjoamaan opiskelijoille parasta mahdollista oppimiskokemusta, ja tässä yhteydessä koulun ruokasalin käyttö opetustilana on noussut esiin monipuolisuutta lisäävänä vaihtoehtona. Uusissa kouluissa ruokasalin monipuolinen käyttö usein onkin huomioitu, mutta useissa vanhoissa kouluissa on tämän kanssa vielä tekemistä. Tässä blogitekstissä tarkastellaan ruokasalin käyttöä oppimisen tilana ja sen tuomia etuja.

Monipuolisuutta tilankäyttöön

Ruokasali voi olla koulupäivän aikana tehottomassa käytössä. Ruokailuajat ja mahdolliset välipala-ajat ovat ruokasalissa kiireisiä, mutta entä muu päivä? Usein ruokasali jää hyödyntämättä aamu- ja iltapäivisin, saati sitten ilta-aikaan.
Ensimmäinen askel kohti monipuolista tilankäyttöä on kokeilla rohkeasti tilan taipumista opetuskäytössä.

Yksi suurimmista eduista koulun ruokasalin käytössä opetustilana on monipuolisuus. Ruokasali on yleensä suuri tila, joka voi tarjota paljon joustavuutta eri oppituntien ja toimintojen järjestämiseen. Perinteisten pulpettien sijaan ruokasalissa on käytössä pöytiä ja tuoleja, joita voidaan helposti järjestellä eri tavoin oppimistilanteen vaatimusten mukaan.

Ruokasalin suuret pöydät tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden ryhmätyöskentelyyn. Oppilaat voivat työskennellä pienissä ryhmissä tehokkaasti, ja opettajat voivat helposti liikkua ryhmästä toiseen tarpeen mukaan. Tämä edistää yhteistyötaitojen kehittymistä ja opiskelijoiden vuorovaikutusta.

Helpotusta toimintaan

Ruokasalia voidaan käyttää opetuksessa ihan sellaisenaan, mutta tilaa voidaan myös muokata enemmän opetuksen vaatimaan suuntaan. Ruokasalissa, kuten muissakin opetustiloissa, muunneltavuus helpottaa tiloissa toimista. Tilanjakajaseinät ja helposti liikuteltavat kalusteet ovat avuksi monimuotoisessa opetuksessa ja oppimisessa. Avattavilla seinillä tilaa voidaan jakaa ja ylimääräiset äänet pysyvät paremmin tilan ulkopuolella. Helposti liikuteltavilla kalusteilla voidaan muodostaa helposti ja nopeasti ryhmiä tukemaan erilaisia ryhmätyöskentelymuotoja.
Ruokasali voidaan jo lähtökohtaisesti suunnitella niin, että se tukee oppimista ruokailuaikojen ulkopuolella.

Opetusta ja tilan monipuolista käyttöä voidaan tukea avattavien seinien ja siirreltävien kalusteiden lisäksi monipuolisuudella. Tila voidaan sisustaa viihtyisäksi ja monipuoliseksi. Sellaiseksi, johon on mukava mennä opiskelemaan ja joka houkuttelee vuorovaikutukseen. Kun tilaa käytetään opetuksessa ja erityisesti ryhmätyöskentelyssä, ryhmien jakamista helpottavat siirreltävät seinäkkeet. Siirreltävillä seinäkkeillä ryhmiä voidaan konkreettisesti eriyttää toisistaan. Erilaiset akustiset seinäkkeet auttavat myös parantamaan tilan äänimaailmaa, joka saattaa ruokasalissa olla ihan eri luokkaa kuin perinteisessä opetustilassa.

Erilaisilla ryhmillä, kuten sohvaryhmillä, jakkaroilla ja seisomakorkuisilla pöydillä voidaan tuoda tilaan monipuolisuutta ja kiinnostavuutta. Ravintolamainen sisustus houkuttelee opiskelijoita käyttämään tilaa myös opetuksen ulkopuolella. Pehmeät istuimet ovat mukavia ja ne rauhoittavat levottomia oppilaita. Eikö olisikin ihanaa kun oppilaat itse hakeutuisivat opiskelemaan heille mukavaan paikkaan ja viihtyisivät näissä monipuolisissa tiloissa!

Ruokasalin monipuolinen käyttö ei ole vain oppilaiden yksinoikeus. Tilaa voidaan sujuvasti hyödyntää erilaisissa palavereissa ja esitystilanteissa. Ruokasali on usein koulun suurimpia tiloja ja jo valmiiksi kalustettu, joten miksi jättää tämä loistava tila käyttämättä!
Kun tilan monipuolinen käyttö otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa, tila voidaan suunnitella nimenomaan näiden palaverien ja erilaisten esitystilanteiden ehdoilla.

Ruokasalin monipuolinen käyttö tuo joustavuutta koulupäivään

Vaikka ruokasalin käytössä opetustilana on paljon etuja, siinä on myös haasteita. Tilan on oltava siisti ja akustisesti miellyttävä jotta sitä olisi mukava käyttää opetuksessa. Siivottavuuteen onkin hyvä kiinnittää erityistä huomiota jo suunnitteluvaiheessa.

Kaiken kaikkiaan koulun ruokasalin käyttö opetustilana tarjoaa monia mahdollisuuksia monipuolisempaan ja joustavampaan oppimiseen. Se auttaa vastaamaan nykyaikaisen opetuksen tarpeisiin, joissa koko kouluympäristö toimii opetuksen ja oppimisen paikkana. Tärkeintä on suunnitella tilankäyttö huolellisesti ja ottaa huomioon oppilaiden tarpeet, jotta koulupäivästä saadaan mahdollisimman antoisa ja tehokas.

Ruokasalin käyttö monipuolisena opetustilana voi tuoda uutta eloa oppimiskokemukseen, parantaa oppilaiden sitoutumista ja lisätä kunnioitusta yhteisiä tiloja kohtaan.

Blogi

Raision Kaupunki/ Liikunta- ja nuorisotoimi uudet tilat

Raision Kaupunki/ Liikunta- ja nuorisotoimi

Uudet tilat toivat työrauhaa ja yhteisöllisyyttä Raision kaupungin liikunta- ja nuorisotoimen muutto konkretisoitui, kun entiset sosiaalityön tilat vapautuivat kaupungintalolta. Sijainti oli luonteva. Kaupungintalon yhteydessä oli

Lue lisää ›
Raision Kaupunki/ Sosiaali- ja perhepalvelut

Raision Kaupunki/ Sosiaali- ja perhepalvelut

Muunneltavuudella joustoa tilankäyttöön Raision Kaupungin sosiaali- ja perhepalveluilla on takanaan mittava työympäristömuutos. Muutoksen lähtökohtana oli lähestyvä siirtymä kaupungin alaisuudesta hyvinvointialueelle. Samalla avautui mahdollisuus yhdistää eri

Lue lisää ›