Oppiminen ei ole staattinen prosessi, vaan jatkuvasti muutoksessa.
Siinä missä toinen opiskelija oppii parhaiten kuuntelemalla, toinen ei pysty juurikaan sisäistämään kuulemiaan asioita. Hän odottaa toiminnallista tekemistä, jossa hänen oppimiskykynsä on parhaimmillaan.
Muunneltavalla oppimisympäristöllä voimme tukea erilaisia oppijoita, motivoida heitä ja samalla valmistaa tulevaisuuden työelämän vuorovaikutukseen ja muuntuvaan maailmaan.
Tässä blogitekstissä tarkastellaan, miten oppimisympäristön muunneltavuus voi edistää tehokasta oppimista.
Oppimisympäristön muunneltavuudella voidaan tukea yksilöllisiä tarpeita
Oletko miettinyt, millä tavoin sinä opit parhaiten? Muistatko elävästi mitä näit kuvituskuvassa vai muistatko asiat kun olet keskustellut niistä muiden kanssa? Jotkut meistä oppivat näkemällä, toiset tekemällä ja osa oppii kuuntelemalla. Toiset taas eivät voi oppia ollenkaan jos oppimistila on hälyisä ja ympärillä on runsaasti erilaisia aistiärsykkeitä. Muunneltavissa olevalla oppimisympäristöllä voidaan tukea kunkin oppilaan vahvuuksia oppimisessa.
Omaa rauhaa tarvitsevan oppilaan työpiste voi olla vähän syrjemmässä tapahtumien keskipisteestä ja ylimääräisiä ärsykkeitä voidaan rajata liikuteltavilla seinäkkeillä tai tilanjakajilla.
Tekemällä oppijan on taas helpompi oppia kun hän pääsee toteuttamaan tehtävää rakentamalla ja käsillä tekemällä. Tilojen ja kalusteiden helppo muunneltavuus takaa joustavan muokattavuuden erilaisten oppijoiden tarpeisiin.
Muunneltava ympäristö ylläpitää motivaatiota ja kiinnostusta
Oppimisympäristön joustavuus ja mahdollisuus valita oma työpiste opetustilassa, auttavat ylläpitämään oppijoiden motivaatiota ja kiinnostusta. Tila, joka on aamulla toiminut luentotilana, voi iltapäivällä olla projektityötila tai ryhmätyötilana. Sama tila, samat kalusteet ja runsaasti erilaisia tapoja oppia ja opettaa. Tila, jolla on mahdollisuus muuntua oppimisen ja opettamisen vaatimalla tavalla, on kiinnostusta herättävä ja myös kiinnostusta ylläpitävä.
Kun tila voidaan mukauttaa vastaamaan erilaisia oppimistavoitteita, oppijat voivat harjoitella ja soveltaa oppimaansa eri tavoin. Esimerkiksi päivän aluksi työohje voidaan kuunnella opettajajohtoisesti (frontaaliopetus). Sen jälkeen oppilaat siirtyvät ryhmiin tekemään ryhmätyötä (ryhmätyöskentely). Päivän päätteeksi ryhmätyöt esitellään (esitystilanne) ja aiheista keskustellaan yhteisesti (tiedon jakaminen ja keskustelu). Tilan muokkaaminen ja tiedon soveltaminen kuhunkin tilanteeseen sopivaksi auttaa oppijoita ymmärtämään, miten oppimaansa tietoa voidaan käyttää käytännössä.
Oppimisympäristön muunneltavuus tukee tehokasta oppimista
Muunneltavalla oppimisympäristöllä voidaan tukea yksilöllistä oppimista monipuolisesti. Helppo muunneltavuus helpottaa oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomiointia. Se auttaa rauhaa tarvitsevaa oppilasta saamaan keskittymisrauhan ja toiminnallista oppilasta toteuttamaan oppimaansa toiminnallisesti. Muunneltava oppimisympäristö on myös kiinnostava ja motivoiva. Se innostaa opettajaa kokeilemaan erilaisia tapoja opettaa ja oppilaita löytämään vahvuuksiaan. Kaiken lisäksi se valmistaa oppilaita työelämään ja monimuotoiseen opiskeluun sekä tehostaa oppimista.
Onko sinulla oppimisympäristöihin liittyviä tila- tai kalusteongelmia? Laita minulle viestiä, niin otan sinuun yhteyttä! Minulla on yli kymmenen vuoden kokemus monimuotoisten oppimisympäristöjen suunnittelusta.


